Ingen Charlie...

09.01.2015
15:18

Først og fremst vil jeg bare få sagt at terrorangrepet på redaksjonen i Charlie Hebdo er intet mindre enn en tragedie. Det finner ingen unnskyldning for slike handlinger og jeg har på ingen måte medhold med terroristene og deres handlinger..

 

Når det er sagt..

...så er jeg heller ikke enig med den "fantastiske" støttekampanjen som nå er igang. Tegninger og ord som "ytringsfrihet" og "Je suis Charlie" florerer på nett og i sosiale medier. Facebook er fylt til randen med en god blanding av kjærlighetserklæringer og provoserende karikaturer av Profeten Muhammed.

Selv sliter jeg veldig med å bestemme meg for hvor jeg står i denne saken. På den ene siden har man jo denne ytringsfriheten som gir alle rett til å si, skrive og tegne hva man vil. På den andre siden har man fornuften. For selv om man har rett til å gjøre hva man vil, betyr det også at man burde det?

 

Å bruke ytringsfriheten som et argument for å bevisst mobbe en hel befolkning er jo direkte feigt. Og nå skal altså disse karikaturene trykkes opp og spres over alt. For å vise at dette er en kamp som ikke kan vinnes av terroristene.. Terroristene som mistenkes å være et brødrepar. To personer...

Igjen sitter et helt folk og må se religionen sin spottes i alle medier for en lærepenge de ikke har forsøkt å gi noen.


Ikke vær en Charlie. Ikke vær en mobber.

 

#jesuischarlie #ikkecharlie #charliehebdo #paint #tegneblogg #islam #mobbing #religion #støtte #kjærlighet #terror #paris #frankrike

11 kommentarer

Yngvar 09.01.2015 16:13
Det hadde vært "intet mindre enn en tragedie" om bygningen raste sammen. Men disse folka ble faktisk myrdet. Massakrert. Tragedie? Det var ingen ulykke.

Du er en rasist når du hevder at en hel befolkning blir mobbet. Du uttaler deg på vegne av noen som aldri har bedt om du skal tale på dere vegne. Nedlatende. Skammelig.
09.01.2015 16:32
Endelig en som ikke er enig. Jeg er med deg! det er ikkeno poeng i å på trass publisere disse tegningene. Ja, de er provoserende, ja media skal provosere, men er det noe vits i gjøre det bare for å være ekle? Media legger jo nå opp til flere angrep. La nå de tegningene ligge, detta blir bare barnslig syns jeg.
In anonyma 09.01.2015 16:59
ENIG ! kunne ikke sagt det bedre selv.

Hvorfor skal "alle" lide for enkeltindividers/ gruppers handlinger?
vaniljeogpepper 09.01.2015 17:54
Jeg er temmelig enig med deg her.Det er forskjell på å prompe å drite I buksa ..det gjelder begge sider av saken.
Tormod 09.01.2015 18:04
Opplyser om at jesus mest sannsynligvis er karrikert 1 milliard fler ganger enn muhammed. Om ingen vet hbordan muhammed ser ut, hvordan kan man da ta seg nær av en karikatur? For alt du vet kunne muhammed vært en kinesisk pygme på 1.19 og det er grunnen til at han ikke skulle avbildes. Hvorfor tåler enkelte muslimske grupperinger mindre enn resten av verden? Minner om st 90% eller mer av alle verdens muslimer ikke har et problem med dette, så isteden så bøyer du hodet for de 10%, de samme 10% som ville hengt deg opp i ei lyktestolpe pga legningen din? De samme menneskene slm vil at alle damer skal dekke seg helt til, samtidig som de bedriver hor i Syria ved kjøp av 13år gamle sexslaver. De du tror du forsvarer er stort sett menn mellom 16 og 40 som skylder alle sine problemer på samfunnet... karikaturer er bare unnskyldningen. Det var en muslimsk politimann som la livet sitt ned som innsats og tapte, alt fordi han trodde på retten til å tegne hva du vil... og akkurat nå pisser du bare på minnet hans.
Ida 09.01.2015 22:21
Tormod; det er fint for deg at den drepte politimannen tydeligvis delte sine siste tanker med deg, men han døde neppe for retten til å tegne hva man vil. Han var en politimann som døde for jobben sin; å stanse gjerningspersonene fra å myrde flere mennesker. Ved å insinuere at han døde for ytringsfrihet er det du som pisser på minnet hans.
10.01.2015 00:57
Mobbing=drap. Drap=mobbing. Vi kan ikke forandre det som har skjedd. Men vi kan vise at det var nytteløst å drepe, det gjorde det bare mye verre for dem.
Kari 11.01.2015 00:27
Jeg er enig med deg! Det er ingen unnskyldning for den terrorhandlingen som ble utført. Men å trykke Muhammed karikaturer er unødvendig når det går i mot en religion, og mange folk i denne religionen blir tydeligvis opprørt av det. Det er lov å vise respekt selv om vi har ytringsfrihet.
Marius 27.01.2015 08:12
Så hvis de troende fra det flyvende spagettimonsteret hadde gått ut og sagt at de blei mektig provoserte av moteblader og kom til å begå terror mot de som trykker dette. Skulle vi da slutte med moteblader? Alle mennesker religiøse eller ikke tror på noe. Alle har ting som er viktige for dem. Jeg tror folk skal få lov til å leve livet på et måte som gir mening for en selv. Dette vil variere veldig fra person til person. Faktisk vil jeg påstå at det alltid vil være noen som står i fare for å bli provosert av handlingene dine.

Tenk på en proff bokser, sikkert mange som er imot boksing i seg selv. Sikkert noen som lager karikaturer om boksing for å understreke hvor lite de liker det. Jeg ville alikevel si at det er feil å nekte bokseren å utøve sin idrett og feil å nekte tegneren/forfatteren å fortsette å trykke sine tegninger.

Mennesker er så forskjellige at vi kan ikke unngå å tråkke feil noen ganger. Jeg tror det viktigste er å la folk leve livene som de ønsker, vi skal være så tollerante ovenfor hverandre som overhode mulig og når noen sårer følsene dine; Bruk da den samme yttringsfriheten til å understreke dine poenger.
Karoline - Tegneserieblogg 29.01.2015 16:47
Jeg er helt enig i dette, og jeg tror at du er den første tegneren jeg har skrive dette. Alt for mange av tegnerne jeg kjenner har bare blindt stilt seg på Charlie Hebdo's side uten egentlig å søke opp hva avisen har gjort. Ytringsfriheten unnskylder ikke alt de har skrevet og gjort.
Stolt Muslima 14.02.2015 00:15
Dejligt med mennesker som faktisk kan se at det her tager overhånd! Det er der skete i Frankrig er intet mindre en forfærdeligt, men hvorfor skal dumme handlinger af bare 2 mennesker, straffe hele 1,6 BILLIONER muslimer i verden? Vi elsker profeten Muhammad må al Fred og Velsignelser være med ham. Han var det mest perfekte, barmhjertige, kærlige, menneske der fandtes på denne jord og selvfølgelige såres vi af negative tegninger som skal illustrere "ham" (Hvilke de aldrig kommer til at gøre uanset, Han er ophøjede fra disse mobbere) men jeg er ret sikker på at ingen vil begynde at dræbe nogen for det - det er ikke Islam. Så hvorfor en kollektiv afstraffelse?

Skriv en ny kommentar

Kine Berntsen

Kine Berntsen 28, Ullensaker
Medieviter, skribent og generelt klein. kineberntsen@gmail.com

Bla i bloggen

Søk i bloggen

Siste innlegg

Siste kommentarer

Widgets



Skeiv.no - møteplassen for lesbiske, homofile, bifile og andre skeive

Design

hits